Fatiha Otwarcie

Fatiha - Duchowe Otwarcie 


Sura Al - Fatihah (arab. سورة الفاتحة sura al-Fatiha) jest otwierającą surą Koranu - jego pierwszym rozdziałem. Tradycja suficka mówi, że w niej samej zawarta jest cała mądrość tej Księgi. Z tego powodu tak dużą wagę przykłada się do jej recytacji i medytacji nad jej wewnętrznym znaczeniem. W samej tradycji islamskiej jest jedną z najważniejszych modlitw. Sura Al - Fatihah jest pierwszą surą otwierającą Koran. Jest zarazem otwarciem i streszczeniem całego Koranu. Posiada ogromną moc. Przez sufich i ich murid określana jest jako niezawodne remedium. Często jest praktykowana jej recytacja jako ochrona przed chorobami lub jako lekarstwo przeciwko chorobom i trudnym sytuacjom życia. 

Fatiha jest sposobem oddawania czci i chwały Bogu Stwórcy, sposobem objawionym przez Archanioła Gabriela Abrahamowi i Izmaelowi, a potem ponownie Muhammadowi. Nie można zrobić żadnych postępów na duchowej drodze sufickich zakonów bez należytego utwierdzenia i pogłębienia Fatiha w swoim sercu i umyśle. Myśli i uczucia adepta muszą zacząć żyć wpierw tą Modlitwą, zanim człowiek poszukujący będzie mógł otrzymać właściwe duchowe przewodnictwo. Fatiha jako modlitwa odmawiana jest podczas każdego salatu (modlitwy osobistej), zawsze w klasycznym języku arabskim. Zwana także "matką księgi" (Umm al-kitāb). Sura Fatiha wychwala Boga (ar. Allah) i prosi o doprowadzenie ludzi do prawdziwej wiary. 

Surah Al-Fatiha, Otwarcie Świętego Koranu jest w zasadzie najbardziej skondensowaną i skupioną modlitwą, jaką możemy odmówić. Mówi się, że cała treść Koranu jest zawarta w tej otwierającej Surze. Dwa wersy tej Sury są nadzwyczajną prośbą sługi Wszechmogącego Boga o Jego Przewodnictwo: 

Ihdinas sirat al-Mustaqueem
Sirat aladhina an'amta alaihim.
(Prowadź nas drogą prostą, 
drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami.)

Nie tylko Najżyczliwszy Bóg obdarował ludzi najlepszą z możliwych inwokacji do Niego, ale natychmiast kiedy usłyszy tą szczerą prośbę, podaje środek do jej spełnienia, odsłaniając cały Koran dla doskonałego i całkowitego prowadzenia ludzkości. 

Oto uproszczona transkrypcja polskiej wymowy tej sury. Jej energię można poczuć recytując ją w oryginalnym języku, gdyż w takiej formie zawarte jest błogosławieństwo.

1. BYSMYLA ER RAHMAN ER RAHIM
2. AL HAMDULILA RAB IL ALAMIN
3. ER RAHMAN ER RAHIM
4. MALIKI JAUM IDIN
5. IJJAKA NABUDU ŁA JAKA NASTAIN
6. EDINAS SIRAT AL MUSTAKIM
7. SIRAT AL LADHINA ANAMTA AL EJHIM
GHAJRIL MAGHDUBI AL EJHIM ŁA LAD DALIN
AMIN

Inna uproszczona transliteracja do recytacji modlitwy Al-Fatiha: 

1. Bismallah Ir-Rahman Ir-Rahim 
2. 'Al-Hamdu lillaahi Rabbil-'Alameen. 
3. Ar-Rahman, Ir-Rahim. 
4. Maaliki Yawmid-Deen. 
5. 'Iyyaaka na'budu wa 'iyyaaka nasta'een.
6. 'Ihdinas-Siratal-Mustaqeem. 
7. Siraatal-ladheena 'an-'amta 'alayheem 
Ghayril maghdhubi alayheem wa lad-dhaaaleen. 
Ameen.

Transkrypcja klasycznego arabskiego tekstu sury:

1. Bismillāhir rahmānir rahīm
2. Al-hamdu lillāhi rabb il-ʿālamīn
3. Ar-rahmān ir-rahīm
4. Māliki jaumid dīn
5. Ījāka naʿbudu wa ījāka nastaʿīn
6. Ihdinās ṣirāṭ al-mustaqīm
7. Ṣirāṭ al-laḏīna anʿamta ʿalajhim ġajril maġdūbi ʿalajhim walāḍ ḍāllīn.

Surę recytuje się w oryginalnym języku - arabskim, w transliteracji głoski "ee" czytamy jako długie "i", "Gh" czytany jest zwykle jak dźwięk podobny do odgłosu płukania gardła, głoska "y" czytana jest jak polskie "j". 

Efekty dobroczynne recytacji Al-Fatiha w pozycji Quayam - na stojąco: Przedłużona koncentracja powoduje dalsze rozluźnienie nóg i pleców. Wzmacnia uczucie pokory, skromności i pobożności. W czasie recytacji powyższych słów, wypowiedziane zostają niemalże wszystkie dźwięki występujące w języku arabskim, co powoduje rozprzestrzenianie się wszystkich 99 Boskich Jakości w doskonale kontrolowanym stopniu w całym ciele, umyśle i duszy. Wibracje dźwięku długich samogłosek 'A', 'E' oraz 'U' stymulują serce, tarczycę, szyszynkę, przysadkę, gruczoły wydzielające adrenalinę i płuca -- oczyszczając je i podnoszą ich sprawność. 

Wiele słów ma w nim dużo znaczeń, co utrudnia wierne tłumaczenie z powodu trudności w oddaniu wieloznaczności poszczególnych wyrażeń. Oto cztery przykładowe tłumaczenia. Wszystkie bardzo piękne. 

W imię Boga Miłosiernego i Łaskawego 
Chwała Bogu Panu Światów. 
Miłosiernemu i Łaskawemu 
Królowi dnia Sądu. 
Ciebie jednego czcimy i ciebie jednego prosimy o pomoc. 
Prowadź nas Drogą prostą, 
Drogą tych, których obdarzyłeś Dobrodziejstwami (Miłością), 
nie zaś tych na których jesteś zagniewany, ani tych, którzy błądzą. 

W imię Boga Łaskawego i Miłosiernego
Chwała Bogu, który ożywia i podtrzymuje światy
Łaskawemu i Miłosiernemu
Królowi dnia sądu
Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc
Wskaż nam prostą drogę,
Drogę tych, którym okazałeś swoją łaskę
Tych, których udziałem nie jest gniew
Tych, którzy idąc nie błądzą.

W imię Allaha Miłosiernego i Dobrego
Cała chwała Allahowi Panu światów
Miłosiernemu i Dobremu
Panu dnia sądu
W Ciebie jedynego wierzymy, do Ciebie jedynego uciekamy się
Ukaż nam prostą ścieżkę
Ścieżkę tych, których kochasz i faworyzujesz,
A nie tych, którzy zasłużyli na Twój gniew
Ani tych, którzy zmierzają do nikąd.
Tak niech się stanie.

Dobry Bóg rzekł:
Wszelka chwała należy się tylko Allahowi, Panu światów
On dba o nas w swojej łaskawości
Zanim cokolwiek uczynimy, uczynki nasze łaskawie wynagradza
Jedynie On jest Panem sądu
Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc
Prowadź nas drogą prostą
Drogą tych, których obsypałeś dobrodziejstwami,
Nie zaś tych, na których jesteś zagniewany,
Ani tych, którzy błądzą. 

Tłumaczenie Józefa Bielawskiego:

W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
Chwała Bogu, Panu światów,
Miłosiernemu, Litościwemu,
Królowi Dnia Sądu .
Oto Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc.
Prowadź nas drogą prostą,
Drogą tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami, nie zaś tych, na których jesteś zagniewany, i nie tych, którzy błądzą. 

Sura Al - Fatihah jest niezawodnym remedium


Prorok Muhammad powiedział: "Otwarcie (Sura Al - Fatihah, pierwsze słowa Koranu) jest balsamem przeciwko wszystkim chorobom". Dalej wymienił szczegółową instrukcję korzystania z tego najbardziej ze wszystkich cenionego remedium.

Powiedział również: "Opowiem wam o najwspanialszym i najbardziej wartościowym rozdziale w całym Koranie. Jest to rozdział wstępny, który składa się z siedmiu wersów i reprezentuje Wielki Koran".

Zgromadzone poprzez wieki doświadczenia sufich dowodzą, że szczere czytanie Koranu może wyleczyć każdą dolegliwość, zarówno duchową jak i fizyczną, zewnętrzną jak i wewnętrzną. Otwarcie Koranu (Sura Al - Fatihah) jest zawsze obecne w praktykach sufickich, a Towarzysze Proroka recytowali tę surę w celach leczniczych.

"Szatan lamentował, łkał i rwał włosy z głowy, z czterech powodów: gdy został wyklęty, gdy został wygnany z Nieba, gdy Muhammad otrzymał proroctwo i w chwili objawienia Sury Al -Fatihah - Otwarcia Koranu."

Nieprzerwana recytacja pierwszych wersetów stanowi niezawodny środek na spełnienie waszych potrzeb i należy do najczęściej praktykowanych modlitw Sufich. Prorok Muhammad zalecał opisany poniżej cykl recytacji i oświadczył, że praktykowanie go zapewni ochronę przed każdą chorobą. 

"Surę Al - Fatihah należy recytować czterdzieści jeden razy przez czterdzieści dni z rzędu, pomiędzy dobrowolną a obowiązkową poranną modlitwą. W czasie recytacji należy unikać przerwy na oddech występującej pomiędzy pierwszymi dwoma wersami. Pozostałe przerwy na oddech nie ulegają likwidacji."

Hazrat Khwaja Muinnddin Czisti powiedział: "Nieprzerwana recytacja Sury Al - Fatihah jest niezawodnym środkiem na wszelkie potrzeby".

Dokładne znaczenia fraz i poszczególnych słów z Sury Al-Fatihah


1. BYSMYLA ER RAHMAN ER RAHIM

Fraza ta przekazana ludziom jest starsza od Islamu, posługiwał się nią np. Salomon.
Są to słowa inwokacji ochrony.
Słowa, które przekazał Archanioł Gabriel (Dżibriel) Prorokowi Muhammadowi.
Każdy przekaz objawienia sur Koranu zaczynał się właśnie tą frazą.
Dla Proroka miał być to sygnał, że zaczyna spływać orędzie Boga.

BYSMYLA - słowo inwokacji
= Rozpocząć w Imię Boga
= Zacząć w Imię Boga

ER RAHMAN = miłosierdzie albo łaska
Jest nieograniczone, przynależne tylko Bogu.
Jest to naturalny stan łaskawości i miłosierdzia Boga, na który człowiek nie musi zasłużyć.
Jest to łaska otrzymana przed narodzeniem, wsparcie i pomoc w realizacji celu naszej duszy.
Rozdawana bez umiaru, bez ograniczeń.
Najmocniejszy atrybut Boga.
Najważniejsze Jego imię.

ER RAHIM = współczucie, dobroć, litość
Rdzeń RAH pochodzi z języka aramejskiego oznaczającego łaskę.
Jest to ten rodzaj miłosierdzia, na który trzeba sobie zasłużyć.
Jest ono okazywane wielokrotnie jako odpowiedź na nasze dobre czyny.
Jakość możliwa do przejawienia w ludzkiej osobowości.
Jest to ten rodzaj łaskawości Boga, który doświadcza człowiek żyjąc w zgodzie z prawem Boga.
To rodzaj "zasługi", nawiązując do tradycji buddyjskiej, którą kiedy zbierzemy odpowiednią ilość, uruchomimy ten aspekt Boga.

2. AL HAMDULILA RAB IL ALAMIN

Chwała Bogu, Panu Światów
Wszelka chwała przynależy się Allah'owi, który rozwija wszystkie światy.
Cały świat jest na chwałę Boga.

AL - rodzajnik

HAMDULILA
Pochodzi od rdzenia HAMD, oznaczającego Boski podziw, (ludzkie uwielbienie - MATH), pokorę osoby, która oddaje cześć Bogu.

AL HAMDULILA
= Chwała Bogu
= Dziękczynienie Bogu
= Podziw, uznanie
= Oddawanie czci obiektowi chwały
Fraza ta odnosi się tylko do Boga
Jest to aspekt dziękczynienia.
Człowiek został stworzony do tego, aby wychwalał Boga. Oddawał chwałę wyłącznie Bogu.

RABB
= Stwórca, Pan, Mistrz
= Ten, który podtrzymuje
= Ten, który rozwija
Wyrażenie to wskazuje na ewolucję światów, które rozwijają się i powracają do pierwotnego stanu.

ILL - rodzajnik, łącznik

ALAMIN
= Światy, Byty, Istoty stworzone
Liczba pojedyncza to - ALAM
Rdzeń ILM - znać, wiedzieć
Poznając wszystkie Byty możemy się zbliżyć do poznania Boga, do doświadczenia Jego.

3. ER RAHMAN ER RAHIM

Miłosierny i Współczujący

4. MALIKI JAUM IDIN

Królu, Mistrzu dnia sądnego.
Bóg jest ponad prawem i może zawsze wybaczyć nasze grzech jeśli zechce.

MALIK
= Pan, Król
= Ktoś kto posiada prawo własności nad czymś lub nad kimś, potęgę pozwalającą postępować wedle swojego zdania, uznania.

JAUM
= Czas absolutny
= Czas teraźniejszy
= Dzień (pora dnia do wschodu do zachodu słońca)

IDIN = AL DIN
= Nagroda, Zapłata, Rozliczenie
= Religia lub religijność
= Posłuszeństwo

5. IJJAKA NABUDU ŁA JAKA NASTAIN

Jedynie Ciebie czcimy (Ciebie Jedynego czcimy), Jedynie Ciebie prosimy o pomoc.
Uświadamianie sobie atrybutów Boga i naturalne zwrócenie się do Niego.
Otwarcie się na pomoc, prośba o pokierowanie.

IJJAKA

NABUDU - INABAH
= poddanie się
= posłuszeństwo
= gotowość służenia
= cześć
= wiara w jedność Boga i deklarowanie jej.

IJJAKA NABUDU
Sufickie otrzymanie pieczęci boskich atrybutów, jakości oraz wchłonięcie ich i odzwierciedlenie własną osobą.

ŁA JAKA NASTAIN
Jedynie Ciebie prosimy o pomoc.

Zwracanie się o pomoc do Boga jest prawem, atrybutem człowieka.
Bóg będąc Miłosierny (ER RAHMAN) zaprasza wszystkich do proszenia go o pomoc.
Człowiek otwierając się na Jego pomoc przybliża się do Boga, co wzmacnia jego ufność i bliskość.

6. EDINAS SIRAT AL MUSTAKIM

Pokaż nam prostą ścieżkę.
Prowadź nas prostą drogą.
Bóg doprowadza człowieka na dobrą ścieżkę, lecz człowiek musi być na tyle czysty, aby nią sam kroczył.

SIRAT
= Droga, ścieżka
= Pomost
= Coś, co łączy dwie różne sprawy

Prosta droga zaczyna się w sercu, od prostoty serca.
Im bardziej jesteśmy ześrodkowani w sercu, tym łatwiejsze i prostsze jest życie dla nas.
Jest to ścieżka, która łączy człowieka i Boga.

7A. SIRAT AL LADHINA ANAMTA AL EJHIM

Drogę tych, którym okazałeś swoją łaskę.

EJHIM
= łaska
= dobrodziejstwa (duchowe i materialne)

7B. GHAJRIL MAGHDUBI AL EJHIM ŁA LAD DALIN

Tych, których udziałem nie jest gniew.
Tych, którzy idąc nie błądzą..

Jest to prośba o pokierowanie naszym życiem, o pokazanie właściwej ścieżki.

7C. AMIN

Amen - Niech tak jest! 

Promienna Wiedza będąca komentarzem czy rozwinięciem Fatiha stanowi opisowe wyjaśnienie podstawowych zasad moralnych Drogi Sufich. Siedem Wersetów to wzorcowa, fundamentalna Modlitwa wszystkich adeptów sufizmu, Modlitwa od której rozpoczyna się praktykowanie Drogi, Modlitwa, której adept nigdy nie zaprzestaje. Podczas sufickich odosobnień częstokroć recytuje się Otwarcie 40 czy 70 razy dziennie, a zatem jest to naprawdę zbiór najczęściej recytowanych wersetów w społeczności murid (uczniów) sufickiej Drogi.  

Fatiha jak i całe Pismo Święte jawi się jako Księga doskonała, w której nie ma żadnych wątpliwości, Księga, która jest przewodnikiem dla dusz ludzi sprawiedliwych. Siedem Wersetów to przewodnik Drogi dany dla sprawiedliwych i tylko sprawiedliwi spośród ludzi będą pociągnięci do Zakonu Sufich czy Subudh. Siedem Wersetów często powtarzanych to esencja całej Świętej Księgi objawionej przez Gabriela, a bez pojęcia Fatiha nikt nie zrozumiał jeszcze istoty Orędzia Sufich.  

Sufi modlą się i medytują pięć razy dziennie. Przed wschodem słońca (Salat ul-Fajr), w południe (Salat ul-Douhur), po południu (Salat al-Asr), po zachodzie słońca (Salat al-Maghrib) i wieczorem (Salat ul-Eishaa). Czasami łączy się modlitwy w trzy sesje, czy to z powodu pracy czy z powodu długości praktyki osobistej. Łączy się wtedy modlitwy południowe z popołudniowymi oraz wieczorne z nocnymi. Fatiha jednak recytowana jest w każdej sesji odpowiednią ilość razy, przynajmniej tyle razy ile wykonuje się rakatów (powtórzeń) przepisanych salat (modlitw). 

Według sufizmu, a także generalnie wedle islamu człowiek nie rodzi się w jakimś "grzechu pierworodnym". Człowiek jest potencjalnie namiestnikiem Boga na ziemi. Każde dziecko rodzi się z fitrą, wrodzoną dyspozycją do poszukiwania prawdy, wiedzy i piękna. Sufizm uważa się za mistyczną "religię pierwotną" ad-din al-hanif, która dąży do przywrócenia człowieka do stanu harmonii ze stworzeniem, do czynienia dobra i potwierdzania Jedności z Bogiem. 

 "Nie wykonał modlitwy ten, kto nie odmówił sury al-Fatiha" - mawiają mistrzowie suficcy i zachęcają, aby recytować w szóstym dniu po nowiu w liczbie 101 razy lub 1001 razy. Osoby przygotowujące się do podjęcia sufickiej Ścieżki Inicjacji, w tym także do Subudh, Din-i-Illai, Zira'at, Sufickiego Zakonu Uzdrawiania, powinny jakiś czas praktykować większą ilość recytacji Modlitwy Fatiha, aby ugruntować się w znaczeniu i wibracji słów. Bardzo dobrze jest recytować Fatihę dodatkowo chociaż 33 razy dziennie, może być w trzech seriach po 11 recytacji. Al-Fatiha jest wyrazem łaski i miłosierdzia Bożego. Wywiera wpływ na moralny i duchowy rozwój człowieka. Jest lekarstwem na wątpliwości człowieka, ochroną przed tym co zabronione (haram). Jest niewyczerpanym źródłem wiedzy, jest esencją Koranu - Świętej Księgi. Siedem wersetów Al-Fatihy jest kluczem do poznania Koranu - Pisma Świętego. 

Sura Al-Fatiha od początku jej objawienia stanowiła ważną część modlitwy. Al-Fatiha, najczęściej odmawiana (recytowana) sura, ze względu na swój szczególny charakter, znana jest pod różnymi nazwami: „Fatihat-al-Kitab” (Otwierająca Księgę) – nazwę tę później praktykujący skrócili do „Sura al-Fatiha” lub „Al-Fatiha”; „Surat-al-Salat” (Rozdział Modlitwy); „Al-Hamd” (Chwała); Umm-al-Quran” (Matka Koranu); „Al-Quran-al-Azim” (Wielki Koran); „Surat-al-Dua” (Rozdział Błagania); Al-Sab al-Mathani” (Siedem wersetów często powtarzanych); „Umm-al-Kitab” (Matka Księgi); „Al-Shifa” (Uzdrowienie); „Al-Kanz” (Skarbnica). 

(Fragmenty z wykładów wprowadzających w zagadnienia codziennych praktyk sufickich) 


1 komentarz:

  1. Najlepszy opis modlitwy jaki można znaleźć w internecie. Dogłębnie opisana w każdym detalu. I to w języku polskim! Dziękuję za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń