piątek, 2 kwietnia 2010

Hadisy Qudusi - Sufickie Nauki Duchowe

Hadisy Qudsi - Święte Nauki Duchowe Sufickiej Tradycji 

Hazrat Khwaja Pir-ul-Mulk Sufi Ahmad Ofiel Chishty 

Bismillah-ar-Rahman-ir-Rahim 

Hadisy Qudsi lub Qudusi, Święte Hadisy, to jeden z szczególnych rodzajów hadisów, które choć relacjonowane są przez Świętego Proroka to ich łańcuch przekazu prowadzi do samego Allah Boga i z powodu tego łańcucha przekazu, stosowane są w odniesieniu do nich terminy: Qudsi, a także Hadis Ilahi, Rubbani - które wskazują na ich Boskie pochodzenie. Znaczenie świętego hadisu pochodzi od Allah Boga, użyte słownictwo pochodzi zaś od wysłannika Allah Boga czyli od Świętego Proroka (Rasul Allah). Są one tym, co Bóg (Allah, hebr. Eloah) przekazał swemu Prorokowi poprzez objawienie lub we śnie, a Wysłannik oddał to własnymi słowami. Hadisy Qudsi (Qudusi) są często używane przez szkoły sufickie, rozważane i medytowane przez uczniów sufickich (murid). W szczególności, ów zbiór Hadisów Qudsi polecany jest do codziennych rozważań i refleksyjnej medytacji na 40-dniowe odosobnienia sufickie, jako czterdzieści Medytacji Serca. Służą także jako codzinne rozważania medytacyjne w czasie postnego okresu Ramadan plus 10 dni (także okres 40 dni). 

Hadisy Qudusi czy Qudsi to wypowiedzi Świętego Proroka Muhammada tak, jak zostały mu objawione przez Wszechmocnego Allaha. Hadisy Qudsi (lub Święte hadisy) są tak nazywane, ponieważ w odróżnieniu od większości hadisów, które są Hadisami proroczymi, ich autorytet (sanad) wywodzi się nie od Proroka, ale od Wszechmocnego. Wśród licznych definicji Świętych hadisów, opracowanych przez wczesnych uczonych, znajdujemy wypowiedz autorstwa as-Sajjid asz-Szarif al-Dżurdżani (zm. 816 r.h.) w jego słowniku „At-Tarifat”: „Święty hadis pochodzi, jeśli chodzi o znaczenie, od Allaha Wszechmocnego. Jeśli chodzi o sformułowanie – jest ono „autorstwa” Wysłannika Allaha . Są to rzeczy, które Allah Wszechmocny zakomunikował Swemu Prorokowi poprzez objawienia lub we śnie, a on, pokój niech będzie z nim, przekazał to własnymi słowami. Koran (Pismo Święte, al-Qur'an) plasuje się wyżej od hadisów Qudsi (Qudusowych), albowiem został on objawiony w określonej formie (znaczenie i forma pochodzą od Allaha)”. 

Hadis Qudsi 1

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Bóg owiedział: „[Gdy Allah zapoczątkował Stworzenie, zaprzysiągł Sam na Siebie zapisując w Swojej Księdze, która jest w Jego posiadaniu], iż: „Zaprawdę, Moje miłosierdzie góruje nad moim gniewem”. --- [Muslim, al-Buchari, an-Nasa’i i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 2 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boa powiedział: „Wywyższony ponad wszystko Allah rzekł: ‘Zarzucił mi kłamstwo potomek Adama i nie miał słuszności. Zniesławił Mnie i nie miał słuszności. Przypisując Mi kłamstwa powiedział: ‘On nie przywróci mnie do życia z martwych w taki sam sposób, w jaki Stworzył mnie na początek’- podczas gdy wskrzeszenie nie jest dla Mnie trudniejsze, niźli pierwotne stworzenie. I zniesławił mnie przypisując mi syna. Zaiste, Jestem Jedynym Wiecznym, nie zrodziłem, ani nie zostałem zrodzony i nikt nie jest Mi równy’.” --- [al-Buchari i an-Nasa’i]

Hadis Qudsi 3 

Zajd Bin Chalid Al-Dżuhani przekazał następujące słowa: Kiedy skończyła się poranna modlitwa prowadzona podeszczowej nocy w Al-Hudajbijah przez Wysłannika Allah zwrócił się On do ludzi i powiedział: „Czy wiecie, co powiedział wasz Pan (Rabb)?” Oni powiedzieli:” Zaiste, tylko Allah i Jego Wysłannik to wie”. On rzekł: Allah powiedział, iż: „Z nastaniem ranka jedni spośród Moich sług stali się wierzącymi we Mnie, a inni niewiernymi. Zatem ten, który głosi, iż deszcz spadł tylko z łaski Allaha i Jego miłosierdzia, ten jest wierzący we Mnie i nie wierzy w moc gwiazd i planet. Ten zaś, który głosił, iż deszcz spadł dzięki mocy takiej to a takiej gwiazdy lub planety, zaprawdę, ten nie wierzy we Mnie, lecz wierzy w gwiazdy i planety”. --- [al-Buchari, Malik, an-Nasa’i] 


Hadis Qudsi 4 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Bóg powiedział: „Allah rzekł: ‘Potomkowie Adama przeklinają zmienność czasu, a Ja stanowię czas, albowiem w Moich rękach jest zarówno noc, jak i dzień’.” --- [Al-Buchari; również Muslim]

Hadis Qudsi 5

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Bóg powiedział: „Allah rzekł: ’Spośród wszystkich współtowarzyszy Ja jestem niezależny i zbędnymi współuczestnictwo. Zatem tego, który dokonuje czynu ku zadowoleniu innych prócz Mnie, zaprawdę zostawię go z jego współtowarzyszem’.” --- [Muslim i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 6

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Pierwszym spośród ludzi, którzy będą sądzeni w Dniu Zmartwychwstania będzie człowiek, który poległ na polu walki jako szahid (męczennik). Zostanie przyprowadzony przed oblicze Allaha i wymienione będą mu przedmioty, którymi obdarzył go Allah. On potwierdzi je. Allah powie: ‘I co z nimi czyniłeś?’. On odpowie: ‘Walczyłem w Imię Twoje, póki nie poległem’. Bóg odpowie: ‘Kłamiesz. Walczyłeś, ale po to, by mówiono, że jesteś wielce waleczny.’ Zaiste, tak mówiono. Wówczas z rozkazu Boga zostanie on pociągnięty twarzą po ziemi, aż wrzucony będzie w ogień piekielny.

Także człowiek, który zdobywał wiedzę, nauczał jej i zwykł był recytować Koran zostanie przyprowadzony przed oblicze Allaha i wymienione będą mu przedmioty, którymi obdarzył go Allah. On potwierdzi je. Allah odpowie: ‘I co z nimi czyniłeś?.’ On odpowie: ‘Zdobywałem wiedzę, nauczyłem jej i recytowałem Koran ku Twemu zadowoleniu’. Allah Powie: ‘Kłamiesz. Zdobywałeś wiedzę, ale po to, by mówiono, że jesteś wielce uczony, recytowałeś Koran zaś po to, aby chwalono cię jako recytatora.’ Zaiste, tak mówiono. Wówczas z rozkazu Allah zostanie pociągnięty twarzą po ziemi, aż wrzucony będzie w ogień piekielny.

Także człowiek, którego Allah obdarzył wielkiego rodzaju bogactwem materialnym zostanie przyprowadzony przed oblicze Allah i wymienione będą mu przedmioty, którymi obdarzył go Allah. On potwierdzi je. Allah powie: ‘ I co z nimi czyniłeś?’. On odpowie: ’Nie pominąłem żadnej drogi, na której Tobie byłoby miło, abym spożywał swój majątek wyłącznie ku Twemu zadowoleniu. ’Allah Powie: ‘Kłamiesz, albowiem czyniłeś to, by mówiono, że jesteś wielce hojny.’ Zaiste tak mówiono. Wówczas z rozkazu Allah zostanie pociągnięty twarzą po ziemi, aż wrzucony będzie w ogień piekielny.”  --- [Muslim; również at-Tirmidhi i an-Nasa’i]

Hadis Qudsi 7 

Uqbah Bin ‘Amir przekazał, iż słyszał, jak Wysłannik Allah Boga mówił: „Raduje się Twój Pan (Rabb) z pasterza owiec, który na wzniesieniu jednej z gór nawołuje do modlitwy (salat, namaz) i modli się. Wówczas Allah mówi: ‘Spójrzcie na tego sługę Mego, który nawołuje do modlitwy, dokonuje jej i jest bojaźliwy wobec Mnie. Zaprawdę, przebaczyłem Memu słudze i wprowadziłem go do Raju’.” --- [an-Nasa’i z dobrym łańcuchem przekazu] 

Hadis Qudsi 8

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „[Ten, który wykonuje modlitwę nie recytując w niej sury Al-Quran (Al Fatiha), zaiste jego modlitwa jest niepełna”. Po czym trzykrotnie powtarzając Wysłannik Allaha dodał: „Nie dokonana”. Wówczas zwrócono się do Abu Hurajrah: „A zatem co mamy czynić stojąc modląc się za Imamem?” On odparł: „Recytujcie ją w sercu].

Zaprawdę, słyszałem Proroka, który mówił ,iż Allah rzekł: ‘Podzieliłem się Moim sługą modlitwą po połowie, a zatem spełniona będzie prośba sługi Mego.’ Gdy sługa wypowiada:” Al-hamdu lillahi Rabbil- Alamin”, Allah mówi: ‘Zaprawdę, wychwalał Mnie sługa Mój.’ A gdy wypowiada: ‘Ar-rahmani r-rahim”, Allah mówi: ‘Zaprawdę, wysławiał Mnie sługa Mój’, a kiedy wypowiada: ‘Maliki jałmi d-din’, Allah mówi: ‘Zaprawdę, gloryfikował Mnie sługa Mój’, a innym razem powiada: ‘Sługa Mój pokładał we Mnie ufność’. A gdy wypowiada: ‘Ijjaka na’buduła ijjaka nasta’in’, wówczas Allah mówi: ‘Zaiste, to między Mną a Moim sługą; i spełnione będą prośby jego’. A gdy wypowiada: ‘Ihdina s-sirata l-mustaqim. S-sirata l-lazina an’amta ‘alejhim ghajri l-maghudubi ‘alajhim ła la d-dalin’, Allah mówi: ‘Zaprawdę, to jest dla mojego sługi; i spełnione będą prośby sługi Mego’.” 

[Muslim; też Malik, at-Tirmidhi, Abu Dawud, an-Nasa’i i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 9 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Zaprawdę, pierwszym spośród czynów, za które sługa będzie odpowiadał w Dniu Zmartwychwstaniu będzie jego modlitwa. Jeśli była wiernie dokonywana, wówczas sługa zatriumfuje. A jeśli była niezdatna, wówczas będzie zgubiony i dozna porażki. Jeżeli czegoś zabraknie w jego obowiązkowych modlitwach, Pan (Rabb) powie: „Sprawdźcie czy Mój sługa ma na koncie jakieś dodatkowe modlitwy, którymi można uzupełnić to, czego zabrakło w jego obowiązkowych modlitwach”. Reszta uczynków zostanie poddana podobnej ocenie”. --- [at-Tirmidhi; również Abu Dawud, an-Nasa’i, Ibn Madżah i Ahmad]

Hadis Qudsi 10 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah rzekł: ‘Zaprawdę, post należy do Mnie i to Ja Jestem tym, który za to wynagradza. Poszczący pozostawia swoje namiętności, swoje pożywienie i napoje dla Mnie i ku Memu zadowoleniu. Zaiste, post stanowi ochronę przed grzechem, a poszczący raduje się w dwójnasób. Albowiem raduje się, gdy przerywa swój post i raduje się, gdy staje przed obliczem swego Pana (Rabb). Zaprawdę, niemiły zapach z ust poszczącego jest dla Allaha przyjemniejszy aniżeli zapach piżma’.” --- [al-Buchari; również Muslim, Malik, at-Tirmidhi, an-Nasa’i i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 11 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah rzekł: ‘O synu Adama, ofiaruj, a Ja ofiaruję tobie’.” --- [al-Buchari; również Muslim]

Hadis Qudsi 12 

Abi Mas’ud Al-‘Ansarii przekazał, iż Wysłannik Alla Boga powiedział: „Rozliczono mężczyznę spośród tych, którzy byli przed wami i znaleziono nic, co by dobrego uczynił z wyjątkiem tego, że czynił dobro zajmując się handlem. Będąc osobą zamożną zwykł był nakazywać swoim sługom obdarowywanie człowieka, który był w trudnej sytuacji. Dodał, iż Bóg rzekł: ‘Zaprawdę to do nas należy czynienie dobra bardziej, aniżeli do ciebie, a zatem darujcie jemu’.” --- [Muslim; również al-Buchari i an-Nasa’i]

Hadis Qudsi 13 

Adijj Ibn Hatem przekazał: [Byłem u Wysłannika Allah Boga, gdy przyszło do niego dwóch mężczyzn. Jeden z nich narzekał na ubóstwo i niedostatek. Drugi zaś skarżył się na zbójnictwo. Wówczas Prorok rzekł: „Co do zbójnictwa, zaprawdę wkrótce już nadejdzie czas, gdy karawany będą mogły wyruszyć do Mekki bez straży. A codo ubóstwa i niedostatku, zaprawdę godzina Dnia Sądu Ostatecznego nadejdzie dopiero wtedy, kiedy któryś z was ofiarowując jałmużnę nie znajdzie nikogo kto mógł by ją przyjąć od niego.] 
I z pewnością każdy stanie przed obliczem Allaha i nie oddzieli go żadna zasłona i zbędny będzie tłumacz,który by tłumaczył za niego. Wtedy Bóg powie do swojego sługi: ‘Czyż nie dałem ci bogactwa?’ A on odpowie: ‘Tak’. Wtedy On ponownie zapyta: „Czy nie posłałem do ciebie Wysłannika?’ A on odpowie : ‘Tak’. I spojrzy, a po swojej prawicy nie ujrzy nic, prócz Ognia Piekielnego. Po czym spojrzy, a po swojej lewicy nie ujrzy nic, prócz Ognia Piekielnego. Niechaj więc każdy z was chroni się od Ognia Piekielnego ofiarowując chociaż połowę daktyla, a jeśli tego nie posiada to chociaż dobre słowo”. --- [al-Buchari]

Hadis Qudsi 14 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah ma do swej dyspozycji szczególną grupę aniołów .Ich celem jest poszukiwanie zgromadzeń, w których wspominane jest imię Boga. A kiedy natrafiają na takie zgromadzenie,dołączają do niego i rozpościerają wokół siebie skrzydła,wypełniając przestrzeń między nimi a najbliższymi ziemi niebiosami. A kiedy rozchodzą się zgromadzeni, to wznoszą się ku niebiosom. Wtedy Allah pyta ich,choć wie o nich wszystko: ‘Skąd powracacie?’ On odpowiadają: ‘Powracamy od sług Twoich na ziemi; wysławiali Cię (Subhanallah), wywyższali Cię (Allahu Akbar) deklarując,iż nie ma boga prócz Ciebie (La ilaha illa Allah), wychwalali Cię (Al.-Hamadu lillah) i wznosili do Ciebie prośby.’ ‘A o co mnie prosili?’ Odpowiadają: ‘Prosili Cię o Twój Raj’. On pyta: ‘A czy widzieli Mój Raj?’ Odpowiadają: ‘Nie o Panie’. On mówi : ‘A jakże by to było gdyby widzieli Mój Raj!’ Mówią: ‘ I proszą Cię o ochronę’ On pyta: ‘A przed czym Mam ich ochronić?’ Odpowiadają: ‘Przed Twoim Ogniem Piekielnym, o Panie’. On pyta: ‘A czy widzieli Mój Ogień Piekielny?’Odpowiadają:’Nie”. On mówi: ‘A jakże by to było gdyby widzieli Mój Ogień Piekielny!’ Dodają także:’ I proszą Cię o Twe przebaczenie’.” Prorok Muhammad powiedział: „’Wtedy On mówi: ‘Zaprawdę,wybaczyłem i obdarzyłem ich tym, o co mnie prosili i zapewniłem im schronienie przed tym, przed czym prosili o ochronę’. Aniołowie mówią ‘O Pani, wśród nich jest taki, a taki wielce grzeszny sługa,który zaledwie przechodził obok nich i przysiadł się’. A On mówi: ‘I jemu także przebaczyłem.Oto są ludzie. Zaprawdę, siedzący spośród nich nie doznaje cierpienia’.” --- [Muslim, również al-Buchari, at-Tirmidhi i an-Nasa’i]

Hadis Qudsi 15 

Abu Hurajrah przekazał, iż Wysłannik Allah Boga powiedział: „Wywyższony ponad wszystko Bóg rzekł: ‘Ja jestem takim, jakim Mój sługa oczekuje, żebym był. I jestem z nim, kiedy wspomina Mnie. A jeżeli wspomina mnie sam, Ja także sam wspominam go. Jeśli zaś wspomina mnie w zgromadzeniu, Ja wspominam go w zgromadzeniu o wiele lepszym, aniżeli jego. A gdy zbliża się do Mnie o długość dłoni, Ja zbliżam się doń o długość ramienia. A jeśli zbliża się do Mnie o długość ramienia, Ja zbliżam się doń o długość rozpostartych ramion. A jeśli przychodzi do Mnie wolnym krokiem, Ja doń pospiesznym’.” --- [al-Buchari, również Muslim, at-Tirmidhi i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 16

Ibn ‘Abbas przekazał, że Prorok Muhammad powiedział, iż spośród tego, co zostało jemu objawione przez Jego Pana jest to, iż Allah rzekł: „Zaprawdę, Allah spisał uczynki dobre i złe. Następnie zaś wyjaśnił, że temu, kto zamierzał zrobić dobry uczynek, a nie dokonał tego, Allah zapisuje jemu u Siebie pełny dobry uczynek, natomiast jeśli zamierzał go wykonać i wykonał go, to Allah zapisuje u Siebie jemu jako czyn wypełniony od dziesięciu do siedmiuset razy, a nawet i więcej. Jeśliby zaś zamierzał zrobić zły uczynek i nie dokonał go, to Allah zapisuje to u Siebie jako pełny uczynek. Lecz jeśli zamierzał wykonać zły uczynki wykonał go, to Allah zapisuje to u Siebie jako jeden zły uczynek.” --- [al-Buchari i Muslim] 

Hadis Qudsi 17

Przekazał Abu Dharr al-Ghifari od Świętego Proroka: Allah powiedział: „Słudzy Moi, zabroniłem Sobie ucisku i zabroniłem go wam, więc nie uciskajcie jedni drugich. Moi słudzy, wszyscy błądzicie, za wyjątkiem tych, których Ja poprowadziłem, więc szukajcie Mojego przewodnictwa, a Ja was poprowadzę. O Moi słudzy, wszyscy jesteście głodni, oprócz tych, których nakarmiłem, więc szukajcie u Mnie pożywienia, a Ja was nakarmię. O Moi słudzy, wszyscy jesteście nadzy, oprócz tych, których odziałem, więc szukajcie u Mnie odzienia, a ja was odzieję. O Moi słudzy, grzeszycie dzień i noc, a Ja wybaczam wszystkie grzechy, więc szukajcie u Mnie wybaczenia, a Ja wam wybaczę. O Moi słudzy, nie jesteście w stanie Mi zaszkodzić, ani przynieść mi korzyści. O Moi słudzy, nawet gdyby pierwsi i ostatni z was, ludzie lub dżinny byli tak pobożni jak najpobożniejsze serce człowieka spośród was, to nie powiększy Mojego królestwa w żaden sposób. O Moi słudzy, nawet gdyby pierwsi i ostatni z was, ludzie lub dżinny byli tak grzeszni (nikczemni) jak najbardziej grzeszne serce człowieka spomiędzy was, nie umniejszy to w niczym Mojego królestwa. O Moi słudzy, nawet gdyby pierwsi i ostatni z was, ludzie lub dżinny, stanęli w jednym miejscu i poprosili Mnie, i gdybym dał wszystkim to, o prosili, nie umniejszy to tego, co posiadam, ani o jotę (dosł. nie więcej niż igła zmniejsza morze, jeśli się nią do niego wrzuci). O Moi słudzy, liczę tylko na wasze czyny i potem za nie wynagrodzę, zatem niechaj ci, którzy doświadczają dobra wychwalają Allaha i niech ci, którzy doświadczają czego innego, nie winią nikogo jak tylko samych siebie”. --- [Muslim, również at-Tirmidhi i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 18

Przekazał Abu Hurairah od Świętego Proroka, który powiedział: Allah (Potężny i Najwyższy) powie w Dniu Zmartwychwstania: „Synu Adama, byłem chory, a ty Mnie nie odwiedziłeś”. Odpowie: „Panie, jak miałbym Cię odwiedzić, skoro Ty jesteś Panem Światów (Rabb al-Alamin)?”. On powie: „Czy nie wiedziałeś, że Mój sługa zachorował, a ty go nie odwiedziłeś? Czyż nie wiedziałeś, że gdybyś go odwiedził znalazłbyś Mnie przy nim? O synu Adama, poprosiłem cię o jedzenie, a ty mnie nie nakarmiłeś”. On powie: „O Panie, a jak miałbym Cię nakarmić, kiedy Ty jesteś Panem Światów?”. On powie: „Czyż nie wiedziałeś, że mój sługa poprosił cię o jedzenie, a ty go nie nakarmiłeś? Czyż nie wiedziałeś, że gdybyś go nakarmił z pewnością znalazłbyś to (nagrodę za uczynienie tego) przy Mnie? O synu Adama, poprosiłem cię, byś dał mi pić, a ty Mnie nie napoiłeś”. On odpowie: „O Panie, jak miałbym Ci dać pić, kiedy Ty jesteś Panem Światów?”. On powie: „Mój sługa poprosił cię, byś dał mu pić, a ty go nie napoiłeś. Gdybyś go był napoił z pewnością znalazłbyś to przy mnie”. --- [Muslim]

Hadis Qudsi 19

Przekazał Abu Hurairah: Święty Prorok powiedział: „Allah (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Duma jest Moim Płaszczem, a Wielkość jest Moją Szatą, więc ktokolwiek konkuruje ze Mną w jakiejkolwiek z nich, wrzucę go do Piekła”. --- [Abu Dawud z dobrym łańcuchem; Ibn Madżah i Ahmad. Ten hadis pojawia się także u Muslima w innej wersji]

Hadis Qudsi 20

Przekazał Abu Hurairah: Święty Prorok powiedział: Bramy Raju będą otwarte w poniedziałki i czwartki i każdy sługa (Allaha), który nie doda współtowarzyszy Allahowi otrzyma przebaczenie, oprócz tego, kto żywi urazę do swego brata. (O nich) zostanie powiedziane: „Poczekajcie z tymi dwoma, aż się pogodzą; poczekajcie z tymi dwoma, aż się pogodzą”. --- [Muslim; również Malik i Abu Dawud]

Hadis Qudsi 21

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział, że Allah Wszechmogący powiedział: „Są trzej(1), których przeciwnikiem będę w Dniu Zmartwychwstania: człowiek, który przysiągł na Mnie i nie dotrzymał danego słowa; człowiek, który sprzedał wolnego człowieka(2), a potem skonsumował cenę (to, co otrzymał za sprzedaż); i człowiek, który zatrudnił robotnika, wyegzekwował od niego pracę i nie dał mu zapłaty”. --- [al-Buchari; również Ibn Madżah i Ahmad Ibn Hanbal]

(1) (typy ludzi)
(2) tzn. człowieka, który z drugiego uczynił niewolnika i go sprzedał

Hadis Qudsi 22

Przekazał Abu Said: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Niech żaden z was się nie zapomina”. Oni powiedzieli: „Wysłanniku Allaha, jak moglibyśmy się zapominać?”. On powiedział: „Kto natrafia na sprawę dotyczącą Allaha, o której powinien coś powiedzieć i nie mówi (tego), Allah (Potężny i Najwyższy) powie mu w Dniu Zmartwychwstania: „Co przeszkodziło ci w powiedzeniu czegoś o tym i tym i o tym i tym?”. Powie on: „(Powodem był) strach przed ludźmi”. Wtedy On powie: „Ja jestem tym, którego naprawdę powinieneś się obawiać””. --- [Ibn Madżah z dobrym łańcuchem]

Hadis Qudsi 23

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah powie w Dniu Zmartwychwstania: 'Gdzie są ci, którzy miłują jedni drugich przez Moja chwałę? Osłonie ich dziś Moim cieniem, oto dzień, w którym nie ma innego cienia, poza Moim Cieniem'”. --- [al-Buchari]

Hadis Qudsi 24

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Jeśli Allah umiłował Swego sługę woła Gabriela (pokój z nim) i mówi: „Miłuje takiego i takiego, więc miłuj go”. Prorok (niech pokój i błogosławieństwo Allah będą z nim) powiedział: „I Gabriel miłuje go. Gabriel woła donośnym głosem w niebie: „Allah miłuje takiego i takiego, więc miłujcie go”. I mieszkańcy nieba miłują go. Prorok powiedział: „Potem na ziemi człowiek ten spotyka się z ogólną aprobatą. Zaś jeśli Allah czuje odrazę do (Swego) sługi, woła Gabriela i mówi: „Brzydzę się takim i takim, więc czuj do niego odrazę”. Więc Gabriel brzydzi się nim. Wtedy Gabriel woła donośnym głosem do mieszkańców nieba: „Allah brzydzi się takim i takim, więc czujcie do niego odrazę”. I oni czują do niego odrazę, i na ziemi odczuwają do niego wstręt”. --- [Muslim; również al-Buchari, Malik i at-Tirmidhi]

Hadis Qudsi 25 

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Ktokolwiek okaże wrogość komuś oddanemu Mnie, będę z nim w stanie wojny. Mój sługa nie przybliża się do mnie niczym bardziej ukochanym przeze mnie, jak jego religijne obowiązki, które Ja mu nakazałem, i Mój sługa dalej przybliża się do Mnie dobrowolnymi uczynkami tak, że go kocham. Kiedy Ja go kocham, jestem jego słuchem, którym słyszy, jego wzrokiem, którym widzi, jego ręką, którą uderza i jego nogą, którą chodzi. Gdyby Mnie o coś poprosił, z pewnością dałbym mu to, a gdyby poprosił Mnie schronienie, z pewnością bym go nim obdarzył. I nie waham się przed niczym tak bardzo jak waham się przed zawładnięciem duszą Mojego wiernego sługi: on nienawidzi śmierci, a ja nienawidzę go ranić”. --- [al-Buchari]

Hadis Qudsi 26 

Przekazał Abu Umamah: Wysłannik Allah Boga  powiedział: „Allah (Potężny i Najwyższy) powiedział: 'Zaprawdę, spośród tych, którzy są Mi oddani, największymi względami obdarzam tego, kto ma niewiele, kto oddany jest modlitwie, wyróżniał się oddając cześć swemu Panu (Rabb) i był mu w duchu posłuszny(1), który był skromny między ludźmi i nie wytykał błędów, którego wystarczało ledwie by zaspokoić głód, a jednak znosił to cierpliwie’. Wysłannik Allaha  stuknął ręką i powiedział: „Śmierć przyjedzie do niego wcześnie, żałobników będzie miał niewielu i jego majątek skromny”. --- [Tirmidhi, Ahmad ibn Hanbal, Ibn Madżah]

(1) nie obnosił się ze swoim posłuszeństwem (względem Allaha)

Hadis Qudsi 27 

Przekazał Masruq, który powiedział: „Zapytaliśmy Abdullaha (Ibn Masuda) o werset: {„I nie uważaj tych, którzy zostali zabici na drodze Allaha, za umarłych. Przeciwnie, oni są żyjący! Oni u swojego Pana otrzymują zaopatrzenie”} (Koran, Sura Rodzina Imrana, werset 169). Powiedział: „Zapytaliśmy o to i Prorok (niech pokój i błogosławieństwo Allaha będą z nim) powiedział: ‘Ich dusze są wewnątrz zielonych ptaków, które mają latarnie zwisające z Tronu, wędrują wolno po Raju gdzie chcą i chronią się w tych latarniach. Wtedy Pan (Rabb) obrzucił ich spojrzeniem(1) i powiedział: „Czy życzycie sobie czegoś?”. Oni odpowiedzieli: „Czego moglibyśmy sobie życzyć, kiedy wędrujemy wolno po Raju gdzie chcemy? I tak uczynił z nimi trzy razy. Kiedy dostrzegli, iż nie uchronią się przed ponownym pytaniem, powiedzieli „O Panie, chcielibyśmy dla Ciebie, byś włożył nasze dusze z powrotem do ciał, byśmy mogli walczyć dla Ciebie, jeszcze raz. I kiedy On zobaczył, że nie byli w żadnej potrzebie, otrzymali pozwolenie”. --- [Muslim; również at-Tirmidhi, an-Nisa’i i Ibn Madżah]

(1) tzn. na tych, którzy zostali zabici 

Hadis Qudsi 28 

Przekazał Dżundub ibn Abdullah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Między tymi przed tobą był człowiek, który miał ranę. Odczuwał (taki) ból, że wziął nóż i naciął nim sobie dłoń i krew nie przestała z niej płynąć, aż umarł. Allah Wszechmogący powiedział: „Mój sługa ubiegł Mnie. Zabroniłem mu (wejścia do) Raju”. --- [al-Buchari]

Hadis Qudsi 29 

Przekazał Abu Hurairah : Wysłannik Allaha  powiedział: „Nagrodą dla Mojego wiernego sługi ode mnie, jeśli zabrałem mu najlepszego przyjaciela spośród mieszkańców tego świata, a on zniósł to cierpliwie dla Mnie, będzie Raj”. --- [al-Buchari]

Hadis Qudsi 30 

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Bogarzekł: „Allah (Potężny i Najwyższy) powiedział: "Jeśli memu słudze miłe jest ze Mną spotkanie, znajduję upodobanie spotykając się nim. Jeśli nie lubi się ze Mną spotykać, ja nie znajduję upodobania w spotkaniach z nim”. Wyjaśnienie Proroka tego Świętego Hadisu, „Komu miłe są spotkania z Allah Bogiem, z tym Allah lubi się spotykać. A komu nie są miłe spotkania z Allahem, z tym Allah nie lubi się spotykać’. Aisza (oby Allah był z niej zadowolony) powiedziała, „Proroku Allaha, czy dlatego, że śmierć nas nie lubi, nikt nie lubi śmierci?”. Prorok (niech pokój i błogosławieństwo Allaha będą z nim) powiedział: „To nie tak, raczej dzieje się tak, kiedy wierny otrzymuje dobre wieści o łasce Allaha, Jego aprobacie i Jego Raju, wtedy miłe są mu spotkania z Allahem, a Allahowi miłe są spotkania z wiernym. Kiedy niewiernemu dane są wieści o karze Allaha i Jego gniewie, nie lubi on spotkań z Allahem, a Allah nie lubi spotkań z nim”. --- [al-Buchari i Malik. Wersja wyjaśnienia Proroka wg Muslima] 

Hadis Qudsi 31

Przekazał Dżundub: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Pewien człowiek powiedział: „Na Allaha, Allah nie wybaczy tego i tego”. Na to Allah Wszechmogący powiedział: „Kim jest ten, który przyrzeka na Mnie, że nie wybaczę tego i tego? Zaprawdę wybaczyłem i to i to, i anulowałem twoje (dobre) czyny (1) (lub kiedy to powiedział)”. --- [Muslim]

(1) Podobny hadis, zapisany przez Abu Dawuda, wskazuje, że osoba, której dotyczy był to zuchwały mężczyzna, którego dobre czyny zostały wyzerowane za to, iż śmiał oświadczyć, że Allah nie przebacza złych uczynków.

Hadis Qudsi 32

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Człowiek wielce zgrzeszył przeciwko sobie i kiedy nadeszła śmierć zobowiązał swych synów mówiąc: „Kiedy umrę, spalcie mnie, połamcie i rozrzućcie moje prochy po morzu, bo na Allaha, jeśli mój Pan (Rabb) weźmie mnie w posiadanie, ukarze mnie w sposób, w jaki nie ukarał nikogo. Tak też uczynili. Wtedy On powiedział do Ziemi: „Wydobądź to, co zabrałaś”. I stało się! I wtedy powiedział do niego (człowieka): „Co doprowadziło cię do tego, co uczyniłeś?”. Powiedział: „Strach przed Tobą, mój Panie”. I ze względu na to (Allah) przebaczył mu”. --- [Muslim; również al-Buchari, an-Nisa’i i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 33

Przekazał Abu Hurairah, że Święty Prorok pośród rzeczy, jakie przekazuje od swego Pana (Potężnego i Najwyższego) powiedział: „Sługa (Allaha) popełnił grzech i powiedział: „Allahu, przebacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze”. Wtedy (sługa) znów popełnił grzech i powiedział: „O Panie, wybacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze”. Wtedy (sługa) znów popełnił grzech i powiedział: „O Panie, wybacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: ‘Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze. Czyń jak zechcesz, gdyż Ja ci wybaczyłem”. --- [Muslim; również al- Bukhari]

Hadis Qudsi 34

Przekazał Anas, który powiedział: Słyszałem jak Wysłannik Boga mówił: „Allah Wszechmogący powiedział: „O synu Adama, tak długo jak będziesz Mnie wzywał i prosił, wybaczę ci to, co zrobiłeś i nie będę pamiętliwy. O synu Adama, nawet gdyby twe grzechy sięgały chmur na niebie i poprosiłbyś Mnie o wybaczenie, przebaczyłbym ci. O synu Adama, nawet gdybyś przyszedł do Mnie z grzechami tak wielkimi jak Ziemia i gdybyś wtedy stanął przede Mną, nie dodając Mi żadnego (współ)towarzysza, obdarzyłbym cię łaską prawie tak wielką jak ona”. --- [at-Tirmidhi; też Ahmad ibn Hanbal. Łańcuch źródeł tego hadisu jest pewny] Warto pamiętać, że synów Adama było trzech: Kain, Abel oraz Set. Abel został zabity przez Kaina, a Kain wypędzony. Błogosławieństwo dotyczyć może Proroka Seta, trzeciego syna Adama. 

Hadis Qudsi 35 

Przekazał Abu Hurairah, że Święty Prorok powiedział: „Nasz Pan (Potężny i Najwyższy) schodzi nisko każdej nocy aż do nieba Ziemi i pozostaje tam ostatnią trzecią część nocy i mówi: „Kto wznosi do Mnie modlitwy, abym mógł na nie odpowiedzieć? Kto Mnie o coś prosi, abym mógł mu dać? Kto prosi Mnie o wybaczenie bym mógł mu wybaczyć?”. --- [al-Buchari (Muslim, Malik, at-Tirmidhi, Abu Dawud; wg Muslima, hadis kończy się tymi słowami: „I tak kontynuuje aż (światło) brzasku zaświeci”.] 

Hadis Qudsi 36 

Przekazał Anas od Świętego Proroka, który powiedział: „Wierni zbiorą się w Dniu Zmartwychwstania i powiedzą: „Czyż nie powinniśmy poprosić kogoś, aby wstawił się za nami u naszego Pana (Rabba)?”. Pójdą zatem do Adama i powiedzą: „Jesteś ojcem ludzkości; Allah stworzył cię Swymi rękoma i kazał aniołom pokłonić się przed tobą i nauczył cię wszystkich nazw, więc wstaw się za nami u twego Pana, by dał nam wytchnąć od miejsca, w którym jesteśmy. A on powie: „Nie jestem w stanie tego zrobić”- i wspomni swój grzech, zawstydzi się i powie: „Idźcie do Noego, bo on jest pierwszym wysłannikiem, jakiego Allah wyprawił do mieszkańców Ziemi”. Więc przyjdą do niego, a on powie: „Nie jestem w stanie (tego uczynić) - i wspomni jak prosił swego Pana o coś, o czym nie miał odpowiedniej wiedzy (Koran, 11:45-46), zawstydzi się i powie: „Idźcie do Przyjaciela Miłosiernego (Abrahama). Więc pójdą do niego i on powie: „Nie jestem w stanie (tego uczynić). Idźcie do Mojżesza, sługi, z którym Allah rozmawiał i któremu On dał Torę”. Tak więc przyjdą do niego, a on powie: „Nie jestem w stanie (tego uczynić) – i wspomni jak (odebrał życie inne, niż za inne życie - zabił bezprawnie) (Koran, 28:15-16) i zawstydzi się (wobec oblicza swego Pana) i powie: „Idźcie do Jezusa, sługi Allaha i wysłannika, słowa Allaha i ducha”. Więc przyjdą do niego i powie: „Nie jestem w stanie (tego uczynić). Idźcie do Muhammada , sługi, któremu Allah wybaczył wszystkie jego grzechy, przeszłe i przyszłe”. Więc przyjdą do mnie, i wyruszę poprosić o pozwolenie, by stawić się przed mym Panem i otrzymam pozwolenie, a kiedy zobaczę mego Pana, pokłonię się przed Nim. Zostanę tak - tak długo, jak On będzie chciał, a potem padną słowa, „Podnieś swoją głowę. Proś, a będzie spełnione. Mów, a zostaniesz wysłuchany. Wstawiaj się, a twoje wstawiennictwo zostanie przyjęte”. Więc podniosę moją głowę i wychwalę go słowami, których On mnie nauczy. Potem wstawię się, a On ustali limit (liczby ludzi), których wpuszczę do Raju. Potem powrócę do Niego, i zobaczę mojego Pana (i pokłonię się przed Nim) jak przedtem. Wtedy wstawię się i On ustali limit (liczby ludzi). I wpuszczę ich do Raju. Potem wrócę po raz trzeci, potem czwarty i powiem, „W Ogniu piekielnym pozostali ci, których skazał nań Koran i którzy muszą tam pozostać na wieczność. Wtedy opuści Ogień piekielny ten, który powiedział: „Nie ma boga oprócz Allaha” i który ma w swym sercu dobro wagi ziarna jęczmienia. Wtedy wyjdzie z Ognia piekielnego ten, który powiedział: „Nie ma boga prócz Allaha” i który ma w sercu dobro wagi ziarna pszenicy. Wtedy wyjdzie z Ognia piekielnego ten, który powiedział: „Nie ma boga oprócz Allaha” i który ma w sercu dobro wagi atomu”. --- [al-Buchari; Muslim, at-Tirmidhi i Ibn Madżah]

Hadis Qudsi 37

Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah powiedział: „Przygotowałem dla moich prawowiernych sług to, czego żadne oko nie widziało, ani o czym żadne ucho nie słyszało i co nie przyszło na myśl ludzkiemu sercu. Recytujcie zatem, jeśli chcecie(1): [Koran 32:17] {I żadna dusza nie wie, jaka radość została dla nich (mieszkańców raju) ukryta}”. --- [al-Buchari, Muslim, at-Tirmidhi i Ibn Madżah]

(1) słowa: „Recytujcie zatem, jeśli chcecie” to słowa Abu Hurairy

Hadis Qudsi 38

Przekazał Abu Hurairah: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Kiedy Allah stworzył Raj i Ogień Piekielny, wysłał anioła Gabriela (Dżibraila) do Raju mówiąc, „Obejrzyj go (Raj) i to, co przygotowałem dla jego mieszkańców”. Prorok  powiedział: „Wtedy Gabriel wrócił do Niego (Allaha) i powiedział: „Na Twą chwałę, nikt nie usłyszy o nim, jeśli do niego nie wejdzie”. Wtedy Allah rozkazał, by otaczały go (Raj) różnego rodzaju próby i powiedział: „Wróć do niego i spójrz na to, co przygotowałem dla jego mieszkańców”. Prorok  powiedział: „Wtedy powrócił tam i zobaczył, że otoczony był różnego rodzaju próbami(1). Wrócił do Niego (Allaha) i powiedział: „Na Twą chwałę, boję się, że nikt do niego nie wejdzie”. Allah powiedział: „Idź do Ognia Piekielnego i spójrz na to, co przygotowałem w nim dla jego mieszkańców” i zobaczył, że składał się on z różnego rodzaju poziomów (pięter), jednego nad drugim. Wtedy wrócił do Niego i powiedział: „Na Twą chwałę, kto o nim usłyszy, nie wejdzie do niego”. Więc Allah rozkazał, by otoczone było żądzami (pasjami, pragnieniami). Wtedy powiedział: „Wróć do niego”. I powrócił (Gabriel) i powiedział: „Na Twą chwałę, boję się, że nikt go nie ominie”. --- [at-Tirmidhi, który powiedział: „hadis dobry i mocny”; Abu Dawud i an-Nisa’i]

(1) Użyto tutaj arabskiego słowa "makarih", które dosłownie oznacza: rzeczy, których się nie lubi. W tym sensie odnoszą się do form religijnej dyscypliny, która jest dla człowieka uciążliwa

Hadis Qudsi 39

Przekazał Abu Said al-Khudri: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Raj i Ogień piekielny sprzeczali się, i Ogień piekielny powiedział: „We mnie znajdują się wielcy i wyniośli”. Raj powiedział: „We mnie znajdują się słabi i biedni”. Więc Allah rozsądził między nimi (mówiąc): „Ty jesteś Rajem, Moim miłosierdziem, poprzez ciebie okazuję moją litość tym, którym chcę. A ty jesteś Ogniem piekielnym, Moją karą, poprzez ciebie karzę tych, których chcę i ode mnie zależy, aby każde z was było zapełnione”. --- [Muslim; również al-Buchari i at-Tirmidhi]

Hadis Qudsi 40

Przekazał Abu Said al-Khudri: Wysłannik Allah Boga powiedział: „Allah zwróci się do mieszkańców Raju, „Mieszkańcy Raju!” Oni powiedzą: „Panie (Rabb) nasz, stajemy przed Tobą na Twe wezwanie, i dobro spoczywa w Twoich dłoniach”. Wtedy On powie: „Czy jesteście zadowoleni?”. Oni powiedzą: „Jakże moglibyśmy być niezadowoleni, o Panie, skoro dałeś nam to, czego nie dałeś żadnemu innemu Twemu stworzeniu?”. Wtedy On powie: „Czy chcielibyście, abym wam dał coś lepszego od tego?”. Oni powiedzą: „Panie, cóż może być lepszego od tego?”. A On powie: „Obdarzę was moją łaską i nigdy więcej nie będę z was niezadowolony”. --- [al-Buchari; również Muslim i at-Tirmidhi]

Czym są Hadisy 


Słowo ‘hadis’ lub 'hadith" dosłownie oznacza: rozmowa, konwersacja; gawęda; dyskusja, dysputa; opowieść, opowiadanie, narracja; historia, historyjka, opowiastka - jak w następujących wersetach Koranu: 

"Niech więc przytoczą podobne do tego opowiadanie (hadis), jeśli mówią prawdę!" [Koran 52:34]
"Oto Prorok powierzył w tajemnicy jednej ze swoich żon pewną historię (hadis)." [Koran 66:3]

W terminologii bliskowschodniej czy muzułmańskiej słowo Hadis (Hadith) jest synonimem Sunny (Tradycji), choć powszechnie używane jest jedynie w odniesieniu do wypowiedzi Świętego Proroka Muhammada. Hadisy zostały spisane przez Towarzyszy i zebrane w księgach hadisów. Kiedy słowo ‘hadis’ użyte jest bez dopełnienia, zawsze oznacza ‘hadis Proroka’, aczkolwiek kiedy wspomniany jest któryś z Towarzyszy (Suhaba) lub Następców (Tabiin), trzeba dodać określenie mauquf dla Towarzysza lub maqtu dla Następcy (Chalifa, Khalifa). 

Hadisy Qudsi to wypowiedzi Świętego Proroka Muhammada tak, jak zostały mu objawione (Łahi) przez Wszechmocnego Allaha. Hadisy qudsi (lub święte hadisy) są tak nazywane, ponieważ w odróżnieniu od większości hadisów, które są hadisami proroczymi, ich źródło (isnad) wywodzi się nie od Proroka , ale od Wszechmocnego Allaha. Wśród licznych definicji świętych hadisów, opracowanych przez wczesnych uczonych, znajdujemy wypowiedź autorstwa as-Sajjida asz-Szarif al-Dżurdżani (zm. 816 r.h.) w jego słowniku „At-Tarifat”: „Święty hadis pochodzi, jeśli chodzi o znaczenie, od Allaha Wszechmocnego. Jeśli chodzi o sformułowanie - jest ono autorstwa Wysłannika Allaha. Są to rzeczy, które Allah Wszechmocny zakomunikował Swemu Prorokowi poprzez objawienia lub we śnie, a on, pokój będzie z nim, przekazał to własnymi słowami. Koran plasuje się wyżej od hadisów qudsi, albowiem został objawiony w określonej formie (znaczenie i forma pochodzą od Allaha)”. 

Tradycja Sufich od samego początku opiera się naukach Hadisów (Ahadith), w tym szczególnie Hadisów Duchowych, Qudusi, a mistrzowie suficcy jak chociażby Ḥāreṯ Moḥāsebi, Abu’l-Qāsem Jonayd (Dżunaid), Abu ʿAbd-al-Raḥmān Solami czy Abu’l-Qāsem Qošayri byli biegłymi znawcami Hadisów. Nauki duchowe i ezoteryczne sufickich linii przekazu (selselas, silsilie) to często komentarze i refleksje oparte na Hadisach, w tym szczególnie na Hadisach Qudusi (Qudusowych). 

(Artykuł przeniesiony z dawnego, zamkniętego już portalu internetowego Zakonu Sufi.) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz